حـــــرف حساب

حرف حساب داری اینجا بزن . . .

حـــــرف حساب

حرف حساب داری اینجا بزن . . .

فیس بوک آزاد می شود!

مسئولین این حوزه تاکید و حساسیت خاصی بر برخی از این شبکه ها از جمله "فیس بوک" دارند و هر اقدامی که موجب هتک حرمت و حیثیت افراد در فضای "فیس بوک" شود را جرم محسوب دانسته و افراد اگر در این شبکه ی اجتماعی اقدام به توهین و افترا به مقامات دولتی یا افراد خاص و هر شخصی که خسارت و توهینی به فرد دیگر وارد کرده باشد، مرتکب جرم شده است.








این روزها درباره ی شبکه ‌های اجتماعی و عضویت در آنها حرف و حدیث‌ های مختلفی پیش آمده و حدود یک سالی می‌‌شود که استفاده از vpn به عنوان یکی از ابزارهای ورود به این شبکه‌ ها جرم اعلام شده است. با این وجود برخی از مسئولین این حوزه از جمله رییس پلیس فتای ناجا، فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی را فاقد منع قانونی دانسته اند. در واقع مساله ی عضویت و فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی یکی از مسائلی است که در حال حاضر در بسیاری کشورهای دنیا همچون ایران، با استقبال چشم ‌گیر کاربران فضای مجازی همراه شده است. در این میان به دلیل فیلتر شدن برخی از این شبکه‌ ها از جمله "فیس ‌بوک" (Facebook)، راه دسترسی کاربران به این شبکه‌ ها مسدود شده؛ اما با این حال کاربرانی هستند که با بهره ‌گیری از راه‌ های مختلف و فیلترشکن‌ های متنوع همچنان به فعالیت در این شبکه ‌ها ادامه می ‌دهند و این سوال طی این مدت برای کاربران اینترنت کشور وجود داشته این که آیا عضویت در این شبکه‌ ها جرم محسوب می شود؟!

در این راستا مهرماه سال گذشته مسئولان انتظامی کشور به صراحت استفاده غیر مجاز از vpn را جرم اعلام کردند اما از ابتدای فعالیت شبکه‌ های اجتماعی اظهار نظری به این صراحت درباره ی آن ‌ها ذکر نشده و هیچ گاه به طور رسمی فعالیت در این شبکه‌ ها جرم اعلام نشده بود. با این وجود چندی پیش "کمال هادیانفر"، رییس پلیس فتای ناجا با بیان این که منع قانونی برای فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی وجود ندارد، از برخورد قطعی پلیس با افرادی که در این فضا به ارتکاب جرایم مبادرت می کنند، خبر داده بود.

اسماعیل احمدی مقدم (فرمانده نیروی انتظامی) اعلام نمود که کنترل هوشمند شبکه های اجتماعی نسبت به فیلترینگ کل، به جز سایت های ضد انقلاب، بهتر است و در واقع با کنترل هوشمند شبکه های اجتماعیِ چندگانه، علاوه بر این که از مضرات آنها جلوگیری می شود، مردم می توانند از بخش های مفید این شبکه ها نیز بهره مند شوند

حائز اهمیت آن است که مسئولین این حوزه تاکید و حساسیت خاصی بر برخی از این شبکه ها از جمله "فیس بوک" دارند و هر اقدامی که موجب هتک حرمت و حیثیت افراد در فضای "فیس بوک" شود را جرم محسوب دانسته و افراد اگر در این شبکه ی اجتماعی اقدام به توهین و افترا به مقامات دولتی یا افراد خاص و هر شخصی که خسارت و توهینی به فرد دیگر وارد کرده باشد، مرتکب جرم شده است.

با تمام آنچه که گفته شد، اخیرا فرمانده ی نیروی انتظامی کشور اعلام کرد که کنترل هوشمند شبکه‌ های اجتماعی به سانسور عمومی و ایجاد محدودیت کلی در دسترسی به آنها ترجیح دارد و در همین راستا از تهیه ی نرم‌ افزاری برای اجرای این کنترل هوشمند خبر داد. به این ترتیب اگر نرم افزار کنترل هوشمند شبکه‌ های اجتماعی تهیه شود احتمالا امکان استفاده از بخش‌ های مُجاز شبکه‌ های اجتماعی همچون "فیسبوک" و "توییتر" (Twitter) میسر خواهد شد.



باید توجه داشت که اکنون با تشکیل شورای فضای مجازی تصمیم‌ ها سرعت گرفته و مسئولان در صدد تهیه نرم افزار کنترل هوشمند می باشند تا تسهیلاتی برای کاربران اینترنت آماده و به دیگر خدمات این حیطه افزوده شود. پیش از این "مهدی اخوان به ‌آبادی"، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران هم گفته بود: در شبکه‌ های اجتماعی فعالیت‌ های مفید زیادی اتفاق می ‌افتد که قسمتی از جامعه مجبور می‌ شوند از روش ‌های دور زدن فیلترینگ (استفاده از فیلتر شکن) برای دریافت این خدمات اقدام کنند.





نویسنده:سالار دیانت پور

منبع:تبیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد