حـــــرف حساب

حرف حساب داری اینجا بزن . . .

حـــــرف حساب

حرف حساب داری اینجا بزن . . .

وبلاگ

1.آموزش کدنویسی قالب

2.نحوه دریافت و استفاده از کد قالب وبلاگ

3.امنیت در وبلاگ نویسی

4.بهینه سازی وبلاگ برای موتورهای جستجو

5.ساخت ایمیل موقت

6.نحوه استفاده از RSS

1_______

معرفی منابع آموزش کدنویسی قالب

معمولا در اینترنت منابع جامع کمی به زبان فارسی برای کدنویسی قالب سایت و طراحی صفحات وب یافت می شود. از آنجا که اکثر وبلاگ نویسان و طراحان مبتدی وب بسیار نیاز دارند با دستورات و نحوه کدنویسی صفحات وب آشنا شوند در این مطلب به معرفی چند سایت کاربردی می پردازیم :

سایت www.7learn.com ( سایت آموزش جاوا اسکریپت ، وب و طراحی)
- کل مطالب آموزشی در زمینه طراحی قالب
- مطالب آموزشی در زمینه کدنویسی صفحات
- آموزش کامل قرار دادن عکس در پس زمینه ی صفحه
- دستورات کاربردی مورد استفاده روی متن

سایت www.neopersia.org ( آموزش طراحی وب نئوپرشیا )
- آموزش طراحی صفحات HTML
- آموزش کار با تنظیمات CSS

سایت www.html.ir ( آموزش مفاهیم اچ تی ام ال )
این سایت در دو بخش مقدماتی و پیشرفته توضیحات خوب و جامعی را ارائه کرده است.



2_____

نحوه دریافت و استفاده از کد قالب وبلاگ

ابتدا وارد صفحه قالب مورد نظر شده ، بر روی دکمه سیستم وبلاگ خود کلیک کرده و در پنجره باز شده پس از مشاهده کد قالب در داخل جعبه سبز رنگ تمامی کد را انتخاب کرده و کلیک راست را زده و copy را انتخاب کنید.کد داخل جعبه سبز رنگ به صورتی طراحی شده است که با select کردن قسمتی از کد تمامی کد به صورت اتوماتیک انتخاب میشود.

سپس به صفحه مدیریت وبلاگ خود مراجعه و در بخش ویرایش قالب باید کد قالب دریافتی ، جایگزین کد موجود در آن بخش شود.بدین منظور صفحه کد قالب دریافتی را باز کرده و تمام محتویات فایل کد قالب را که قبلا کپی کرده بودید،در قسمت ویرایش قالب قرار دهید.

توجه : ابتدا تمام کد قبلی موجود در بخش ویرایش قالب باید پاک شود و بعد کد جدید جایگزین شود!



3______

امنیت در وبلاگ نویسی

تلخترین اتفاقی که برای یک وبلاگنویس ممکن است پیش بیاید شاید همان هک شدن وبلاگ و خارج شدن مدیریت وبلاگ از دست او باشد ، حال ما باید چه کنیم تا هک نشویم؟

توصیه هایی ارائه شده که رعایت آنها می تواند خطر هک شدن شما را تا صدها برابر کمتر کند

۱- اغلب دوستانی از کلمه عبور ساده استفاده می کنند مثلا دوستی برای رمز عبورش از سال تولدش(۱۳۵۹) استفاده کرده بود یا رمز عبور دوست دیگری به صورت ۹۹۹۹ بود و دوست دیگری دوبار نام کاربری خود را انتخاب کرده بود که همانطور میبینید حدس زدن اینگونه رمزها برای کسانی که در صدد فرصت طلبی هستند زیاد هم دشوار نیست بنا براین توصیه می شود که از انتخاب رمزهای ساده جدا بپرهیزید و حتما از یک رمز با ترکیب عدد و حرف و سیمبل(symbol) استفاده کنید زیرا اغلب کاربران از فراموش کردن رمزشان می ترسند در حالی که هک شدن وبلاگ بسیار ترستناکتر است و در ضمن برای فراموش کردن میتوان به راحتی راهی پیدا کرد ولی برای هک شدن نه. (مثلا می توانید درخواست دهید تا رمز به ایمیل خصوصی شما ارسال شود) مثلا این رمز نمونه از امنیت بالایی برخوردار است. مثال: #۹]۲h3&7pzn
حال اگر ایمیل خصوصی شما هک شود چه ؟ هک شدن ایمیل خصوصی تقریبا مساوی با هک شدن وبلاگ هم هست پس به شدت مواظب ایمیل خصوصی خود باشید و هیچگاه از آن جز برای کارهای بسیار خصوصی استفاده نکنید مثلا هیچگاه از آی دی خود در مسنجرها و خصوصا یاهو مسنجر استفاده نکنید زیرا حتما خودتان هم میدانید که هک شدن در مسنجری مانند یاهومسنجر چقدر راحت اتفاق می افتد.

۲- مهمترین راه هک کردن یک ویلاگ این است که یک نرم افزار جاسوسی به سیستم کاربر راه یابد و همه اطلاعات محرمانه مانند رمزعبورها را جمع آوری کرده (بصورت خودکار) و سپس در هنگام اتصال به اینترنت بدون آنکه هرگز قربانی به چیزی مشکوک شود رمزعبورها را به ایمیل هکر ارسال کند پس همیشه یکی از آنتی ویروسهای معتبر دنیا را بر روی سیستم خود داشته باشید و در این رابطه بروز بودن آنتی ویروس شما از نوع آن مهمتر است . این آنتی ویروسها معمولا در خود یک فایروال هم دارند که مانع از نصب برنامه بدون اجازه ی شما حتی برنامه های مفید میشوند و قبل از آنکه شما بخواهید برنامه ای را آگاهانه یا غیرآگاهانه نصب کنید به شما اخطار خواهد داد که برنامه ای با فلان اسم قصد نصب شدن دارد پس همیشه مواظب پیامهایی که از طرف آنتی ویروس شما صادر می شود باشید و بدون اطلاع آنها را تایید نکنید شما اگرحتی کمی با زبان انگلیسی آشنا باشید می توانید معنی پیامها را درک کنید .

۳- اگر از کامپیوترهای عمومی (کافی نت ها یا کامپیوتر دانشگاه و اداره) استفاده می کنید از پاک بودن آنها از هرگونه ویروس ، تروجان و برنامه ی جاسوسی اطمینان حاصل کنید و در صورتی که مطمئن نیستید از آن برای وارد شدن به مدیریت وبلاگتان استفاده نکنید . و در ضمن مواظب باشید که به سوالاتی که از شما برای بخاطر آوردنتان در یک سیستم کامپیوتری مشخص می شود پاسخ منفی بدهید (مثلا اگر برای اولین بار از یک سیستم کامپیوتری وارد بلاگفا شوید از شما سوال می شود که آیا می خواهید این کامپیوتر نام کاربری و پسورد شما را بخاطر بیاورد) و همچنین مراقب باشید که گزینه ی بخاطر سپاری شما که معمولا در کنار قسمت ورود هر سایت قرار دارد تیک نخورده باشد (مثلا یاهو مسنجر) . در ضمن آخرین رمزی که در بسیاری سایت ها وارد می کنید در ریجستری ویندوز باقی می ماند و بسادگی قابل دسترسی است برای جلوگیری از سواستفاده از این را در هنگام ترک کامپیوتر یکبار نام و رمز خود را اشتباه وارد کنید و تا به شما اخطار اشتباه بودن داده شود به این ترتیب رمزی که در ریجستری ویندوز باقی می ماند یک رمز اشتباه است.

۴- همیشه هنگام وبگردی مراقب صفحه هایی که به آنها وارد می شوید باشید و روی هر لینکی کلیک نکنید و هنگام چت با دوستان اگر دوستتان برایتان لینکی فرستاد حتما از او بپرسید که او چنین لینکی فرستاده زیرا ویروسهایی هستند که با هک کردن دوستتان بدون اینکه خود دوست شما بداند خود را جای دوستتان جا می زنند و به این ترتیب به صورت درختی و براحتی گسترش میابند زیرا شما نمی دانید که این لینک را واقعا دوستتان نفرستاده و ممکن است ویروسی وحشتناک در پشت لینک مخفی شده باشد.

۵- هیچگاه به فردی که رمز عبور شما را از هر طریقی و با هر عنوانی درخواست می کند اعتماد نکنید و سعی کنید فاصله ی زمانی بین تغییر رمز خود را بسیار کوتاه کنید مثلا هر هفته یا حداقل هر ماه از یک رمز عبور استفاده کنید . البته بیشتر افراد سواستفاده گر از طریق ارسال ایمیل سعی می کنند رمز عبور شما را بدست آورند پس باز هم تاکید میکنم به ایمیلهایتان حساس باشید و در هیچ صورت ایمیلهایی که با خود فایل ضمیمه دارند را اگر از طرف افراد ناشناس است یا از طرف کسی است که به او اعتماد کامل ندارید باز نکنید حتی ممکن است که دوستان شما هم بخواهند برای شوخی کردن با شما وبلاگتان را هک کرد و مدتی به قول خودشان شما را اذیت کنند پس مراقب باشید.




4_________

بهینه سازی وبلاگ برای موتورهای جستجو (SEO)

دوستان بسیار زیادی می‌پرسند که چطور می‌شود پیج رنک خود را افزایش داد و در صفحات اول نتایج جستجو در سایت هایی مثل گوگل و یاهو ، سایت یا وبلاگ خود را مشاهده کرد.در این بخش ۵ نکته مهم را یادآوری می کنیم.
حتما شما می‌دانید که پیج رنک چیست؟
Rank یک معیار است که ما به صورت یک عدد صحیح بین ۰ تا ۱۰ می‌بینیم و گوگل به وسیله آن صفحات را مرتب می‌کند. به عبارتی هر چه Page Rank بالاتر، در موتور جستجوی گوگل در جای بهتر!

تنها سایتهای بسیار کمی هستند که PageRank آنها ۱۰ باشد و این یک پیج‌رنک فوق‌العاده محسوب می‌شود. پیج رنک معمولا بسته به پیشرفت سایت ، آمار بازدید ، وجود لینک سایت شما در سایت ها و سابقه فعالیت سایت شما ، گاهی چند ماه یکبار و گاهی سالانه تغییر می یابد.
توجه دارید که ما پیج رنک بالا را فقط برای بیشتر در نتایج جستجو پیدا شدن می‌خواهیم و هیچ مزیت دیگری ندارد ، پس نکات زیر در این مورد بیشتر به شما کمک می‌کند.

۱- به محتویات توجه کنید !
اگر بخواهیم بگوییم عامل اصلی موفقیت در این زمینه چیست مسلما باید صحبت از کیفیت محتوا کرد. موتورهای جستجو هیچ‌گاه وبلاگی را که یک پست نوشته است را دوست ندارند. این عامل به شدت در بالا بردن محبوبیت شما می‌تواند کارساز باشد. از سویی اگر کیفیت مطالب بالا نباشد لینک‌ مطالب شما به اشتراک گذاشته نمی‌شود. گوگل و دیگر موتورهای جستجو بالاخره می‌فهمند مطالب شما به درد بخور است که این همه توسط افراد مختلف به دیگران توصیه می‌شود. این خودش یک نکته مهم است.
مهم‌تر از همه این‌ها اینکه اگر محتوای شما کیفیت نداشته باشد بازدیدکننده‌ای که یک بار به وبلاگ شما آمده است مشتری دائم شما نمی‌شود و این خودش عاملی خواهد بود برای این که شما رسما در وبلاگنویسی شکست خورده باشید.

۲- پیش‌بینی کردن آنچه کاربران به دنبال آنها می گردند !
همیشه استفاده مهم کاربران از موتورهای جستجوگر، پیدا کردن اطلاعاتی درباره وقایع روز ، موضوعات کاربردی و خدمات رایگان است. زمانی که بازدیدکنندگان و مشتریان شما از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو برای پیدا کردن محصولات و سایت ها استفاده می کنند، از مجموعه ای ازکلمات یا اصطلاحات استفاده می کنند، که عموماً کلمات کلیدی یا Keywords نامیده می شوند، در نتیجه شما باید بفهمید که آنها چه کلمات کلیدی را در رسیدن به هدفشان بکار می برند.
پس سعی کنید با شناسایی کلمات کلیدی که در بیشتر در موتورهای جستجو ثبت می شوند و بکار بردن در وبلاگ یا سایت خود ، بیشتر در لیست نتایج جستجو قرار بگیرید.

۳- در نگارش تیتر مطالب ابتکار به خرج دهید !
تیتر برای موتور جستجوگری چون گوگل تاثیر عمیقی دارد. موتورهای جستجوگر به شدت دنبال تیتر شما در پشت صحنه وبلاگ‌تان هستند. سعی کنید در نوشتن تیتر ها از کاربردی ترین کلمات استفاده کنید. همچنین استفاده از تگ ها یا برچسب ها برای مطالبتان بسیار در این زمینه مفید است. موتورهای جستجوگر برای این که بفهمند نکته مهم پست شما چیست آنها را نمی‌خوانند. بیشتر به تگ‌ها توجه می‌کنند.
همچنین به نظر می‌رسد موتورهای جستجوگر به کلمه اول تیتر بیشتر از کلمات دیگر بها می‌دهند. این شاید نکته مهمی باشد. پس سعی کنید این قضیه را نیز رعایت کنید.

۴- لینک به وبلاگ یا به مطالب شما
اگر شما در قسمت محتوا خوب کار کرده باشید وبلاگ‌های دیگر رغبت نشان می‌دهند که به پست‌های شما لینک بدهند. این یک عامل بسیار مهم است که جز با محتوای خوب میسر نمی‌شود.
یک نکته مهم که نباید از نظر دور بماند این که تاثیر لینک در درون پستهای شما اصلا با تاثیر آن در سایدبار و … قابل مقایسه نیست. لینک‌هایتان در پستهای دیگران را دست کم نگیرید !
کسانی که تبادل لینک می‌کنند تنها راه بالا بردن پیج‌رنکشان را در این بخش می‌جویند. اما این کافی نیست. باز هم محتواست که به شما کمک می‌کند. اگر محتوای درست و حسابی داشته باشید در این بخش هم، مانند قسمت لینک به پست‌های شما ، موفقیت از آن شماست.
ضمنا هرچه سایت ها یا وبلاگ های بزرگتری شما را لینک کنند، در موتورهای جستجو جایگاه بهتری خواهید داشت.

۵- از کدهای نامرغوب استفاده نکنید !
نکته ای که صاحبان سایت ها به خصوص دارندگان وبلاگ باید به آن توجه کنند در بکار بردن کدهای جانبی مثل کد موزیک، کد موس و دیگر کدهای جاوا اسکریپت هست. استفاده بیش از اندازه از این کدها یا کدهای نا معتبر و مشکل دار ( اگر در پایین صفحه در نوار Status bar علامت زرد رنگ هشدار را دیدید متوجه شوید که قالب سایت یا وبلاگ شما در کدنویسی دچار مشکل است ) که موجب عدم امکان دسترسی آسان موتورهای جستجو خواهد شد شما را در قرار گیری در نتایج بهتر جستجوها عقب خواهد برد.




5________

ساخت ایمیل موقت

شاید تا به حال مجبور شده اید در انجمن ها یا سایت های مختلف عضو شوید . بیشتر این سایت ها بعد از ثبت نام ایمیل شما را به سایت های تبلیغاتی میفروشند و یا خود سایت های تبلیغاتی هستند که از طریق برای شما ایمیل های تبلیغاتی ارسال میکنند . گاهی تعداد این ایمیل ها بسیار زیاد است و پیدا کردن ایمیل مورد نظر شما در میان این ایمیل ها کار سختی است . استفاده از سرویس های ایمیل رایگان شما را از ایمیل های تبلیغاتی خلاص میکند و در ضمن امکان سوء استفاده از ایمیل شما را به صفر میرساند . در ادامه با ما باشید تا چند سایت چند سایت ارائه دهنده ی ایمیل موقت را به شما معرفی میکنیم .

 

۱ - Email.ir

۲ - mailinator.com

۳ - trashymail.com

۴ - MailExpire

۵ - TemporaryInbox

۶ - MailEater.com






6_________

نحوه استفاده از RSS

راههای زیادی برای استفاده از RSS وجود دارد که ما در اینجا از ساده ترین روش ها شروع می کنیم.

درمرورگرهای مختلف از جمله Internet Explorer و Firefox مکانی مخصوص فید های RSS قرار دارد که لیستی از فید های ثبت شده شما را نشان میدهد. با بروز رسانی این لیست ، چنانچه سایتی حاوی مطالب جدید باشد ، فید RSS آن سایت در آن قسمت با دیگر فیدهای به روز نشده موجود متمایز خواهد بود و شما می توانید با مراجعه به RSS آن سایت ، مطالب جدید را مشاهده کنید.
ابتدا شرح می دهیم چطور می توان فید RSS یک سایت را در لیست اشتراک های خود در مرورگرمان ذخیره کنیم:
پس از ورود به سایت مورد نظر، روی لینک RSS مربوط به آن سایت کلیک کرده (برای مثال روی لینک RSS این سایت کلیک کنید) و یک صفحه ساده سفید رنگ که هیچ ظاهر گرافیکی ندارد را خواهیم دید که مطالب سایت در آن درج شده است. در بالای صفحه کادر زرد رنگی می بینید که در آن لینکی مربوط به مشترک شدن در فید RSS آن سایت وجود دارد : Subscribe to this feed
بعد از کلیک روی این این لینک و ثبت RSS آن سایت در مرورگرتان می توانید از قسمت خبرخوان مرورگر ، فید ها را دید و از به روز شدن سایت های مشترک شما اطلاع پیدا کرد.
توجه داشته باشید که قسمت لیست فیدها در هر مرورگر و در نسخه های مختلف با هم فرق دارند. برای مثال در Internet Explorer 7 قسمت RSS Feed را با کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+J می توان دید. با کلیک راست روی هر فید ثبت شده در آن لیست و به روز کردن آن (Refresh) چنانچه سایت حاوی مطلب جدید باشد عنوان سایت درشت خواهد بود و درصورت عدم وجود مطلب جدید ، عنوان فید بصورت معمولی باقی می ماند.
در مرورگر Firefox 2 & 3 پس از ثبت فید ، در قسمت Bookmark فید ها قابل مشاهده است و با همان روش برای به روز کردن (Refresh) ، از خبرخوان مرورگر میتوان استفاده کرد.

پس به جای سر زدن به همه سایت ها و وبلاگ های مورد علاقه خود و اتلاف وقت ، اول فید های آنها را به روز کنید و بعد از آگاهی از وجود مطالب جدید در آنها ، به سایت ها رجوع کنید.

چنانچه لینک RSS وبلاگ ها در صفحات آنها وجود ندارد از لینک های زیر استفاده کنید :

برای سیستم میهن بلاگ http://WEBLOG.mihanblog.com/post/rss
برای سیستم پرشین بلاگ http://WEBLOG.persianblog.ir/rss.xml
برای سیستم بلاگفا http://WEBLOG.blogfa.com/rss.aspx
برای سیستم بلاگ اسکای http://WEBLOG.blogsky.com/rss



گروه وبلاگ نویسی شهر خدا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد